Eigenlijk is het heel simpel. Je weet precies wat je zou moeten doen.

Rustig reageren als je kind ergens een drama van maakt.

De iPad of je telefoon laten liggen als je uit je werk komt.

Tijd maken voor leuke dingen met je partner.

Niet elke keer de strijd aangaan met je ouders over hoe jij de kinderen grootbrengt.

Maar toch lukt het niet. Blijkbaar is het moeilijk om te doen wat echt goed voor je is. Misschien hoop je dat het ooit vanzelf beter wordt. Dat je kinderen alleen maar in een fase zitten. Dat je werk over een tijdje rustiger wordt. Dat jullie relatie vanzelf weer een keertje opbloeit. En dat je ouders binnenkort gaan inzien hoe geweldig je met jullie kinderen omgaat.

Dream on.

Fases volgen elkaar op. Je werk wordt nooit vanzelf rustiger. Een relatie moet je onderhouden. En je ouders gaan nooit veranderen.

Maar er is één ding dat wel kan veranderen. Dat weet jij ook.

En dat ben jezelf.

Mijn grootste leermoment in het vaderschap was de geboorte van Roos. Bij de geboortes van de jongens had ik gevoel gehad dat de verloskundigen en de kraamverzorgenden vooral tussen Wendy, mij en de baby in hadden gestaan. Deze keer wilde ik het nu echt anders doen. Ik wilde Wendy echt bij kunnen staan. Op mijn manier. Vanuit mijn eigen kracht. Assertief en zelfverzekerd.

Als de situatie die je ervaart niet mooi is, herschep hem dan. – Jamie Sams

Dus ik ging aan de slag. Met mijn eigen angsten. Waar was ik bang voor? Hoe reëel waren die angsten? Wat had ik nodig om helemaal die betrokken en aanwezige partner te zijn op het moment van de waarheid? Dat proces ging niet vanzelf, maar een paar weken voor de uitgerekende datum was ik er klaar voor. Het werd een prachtige bevalling. En ik was er helemaal bij – als rots in de branding voor Wendy en als aanwezige vader voor Roos.

Maar daar moest ik dus wel iets voor doen.

Hopen dat het vanzelf goed komt is niet genoeg. Als jij ergens last van hebt, dan zul jij iets aan die situatie moeten veranderen. Je bent geen slachtoffer van je gezin, je werk, je partner of je ouders. Je bent een volwassen man en je bevindt je in een situatie waar je niet blij van wordt. Tijd voor actie.

Iedere tegenstand op je weg is net zo sterk als jouw vermogen om het te overwinnen. – Jamie Sams

Maar hoe ga je dat doen?

1. Neem je verantwoordelijkheid

Doe het gewoon. Trek je harnas aan, spring op je paard en kom in actie. Denk er niet te veel over na, maar wees gewoon die man die het roer omgooit. Dat betekent natuurlijk wel dat je ook moet erkennen dat hoe je de dingen aanpakte niet handig was. Oude gewoonten zijn lastig om te overwinnen. Maak die vijand niet kleiner dan hij is. Hoe overmatig was je beeldschermgebruik? Hoe vaak viel je uit tegen je kinderen? Hoe lang is het geleden dat je echt iets leuks deed met je kinderen? Wees daar eerlijk over. Maar geef je zelf nergens de schuld van, dat kost alleen maar energie. Ken je oude gewoonten en beslis dat je het nu anders gaat doen. Punt.

2. Pijn of plezier

Als je ingesleten gedrag wilt veranderen is het goed om te kijken naar de pijn-plezier-verhouding. Zowel van je ongewenste gedrag, als van je gewenste gedrag. Als je ongewenste gedrag – overmatig gebruik van je mobiel, kort lontje naar je kinderen – niet verandert, dan voorkom je de pijn van het erkennen dat je het niet handig aanpakt. Tegelijkertijd beroof je jezelf van het plezier dat je zult ervaren als je het wel verandert. Het zelfde geld voor het vrijmaken van tijd voor leuke dingen met je kinderen: op de korte termijn vraagt het dat je nee zegt tegen de dingen die nu in je agenda staan. Maar op de lange termijn is je plezier onbetaalbaar. Het is de klassieke vraag: als je kinderen de deur uitgaan, hoe wil je dan dat ze terugkijken op hun vader? Laat het antwoord op die vraag je motivatie zijn om nu even door de zure appel heen te bijten.

3. Kies iedere dag opnieuw

Makkelijk zal het misschien niet zijn. Vallen en opstaan. Maar besef goed dat je ieder moment een keuze hebt. Als jij een betere sfeer bij jou thuis wilt creëren, dan kun je daar iedere dag opnieuw voor kiezen. Je bent nooit klaar. Maar hoe langer je bezig bent, hoe makkelijker het zal worden. Hal Elrod – ik ben fan – heeft het over 3 fases in gedragsveranderingen. De eerste 10 dagen zijn ondraaglijk, de tweede 10 dagen zijn oncomfortabel, maar tijdens de derde 10 dagen word je unstoppable – niet meer te houden. Zorg dus dat je het 30 dagen volhoudt. Pas dan ga je echt de vruchten plukken van al je moeite.

4. Ga om met de juiste mensen

Probeer mensen te vermijden die je nieuwe weg bekritiseren of gewoon niet begrijpen. Probeer ze ook niet te overtuigen, dat is verspilde moeite. Besteed je tijd liever aan het opzoeken van mensen die je juist stimuleren om verder te gaan op het pad dat je hebt ingeslagen. Leer van andere gezinnen die je waardeert en deel met hen waar je tegen aan loopt. Je bent namelijk niet de enige die regelmatig aan het zoeken en worstelen is.

5. Hou je inspiratie onder handbereik

Wat is de reden dat je besloot om nu wel te veranderen? Was het dit blog? Een artikel uit een tijdschrift? Een Youtube-video? Of dat ene boek dat je al jaren in de kast hebt staan en dat je nu opeens wel begreep? Hou al die dingen bij de hand en lees of bekijk ze regelmatig. Het is makkelijk om in de alledaagse gang van zaken je inspiratie te vergeten. Je reminders heb je hard nodig. Want voor je het weet zit je toch weer de hele week ‘s avonds series te kijken. Terwijl je je zo had voorgenomen om op die momenten juist leuke dingen met je partner te doen.

Natuurlijk doe je dit niet zomaar eventjes er tussen door. Maar stel je eens voor dat het je gewoon lukt. Wat zou dat voor positief effect hebben op jullie dagelijks gezinsleven?

Dus: wat wil jij veranderen? Laat het vooral hieronder weten.

En maak er een succes van.

Dat gun ik jou en je gezin van harte.

Heb het goed!


Iedere man wil een aanwezige en betrokken vader zijn. Een vader op wie je kunt bouwen en met wie je kunt spelen? Maar dat is niet altijd eenvoudig. Zeker niet omdat naast je kinderen ook je partner, je werk en allerlei andere zaken om aandacht vragen.In het inspirerende e-book ‘Hoe word je de vader die je wilt zijn? Van overleven naar sprankelen in 5 praktische stappen’ van Jeroen – De Praktijkvader – de Jong leer je hoe je dit wél voor elkaar krijgt. Geïnspireerd door het boek ‘Daantje de wereldkampioen’ van Road Dahl, beschrijft Jeroen welke 5 stappen je moet nemen om de sprankelende vader te worden die je je kinderen gunt. Duidelijk en erg praktisch.

Meer dan 1000 vaders hebben het e-book gelezen en toegepast en ze zijn enthousiast:

‘Feest der herkenning. Mooi geschreven, bruikbare tips. Ik hoop dat zoveel mogelijk vaders dit lezen.’ Marius van Regteren, vader van 4 en oprichter van Vitaldaddy.

Haal het gratis e-book op www.praktijkvader.nl/gratis-e-book En ga vandaag nog aan de slag!